Artikel skriven av Anders Honkamaa

anders4

Hur jag insåg att jag var högkänslig

”Att jag insåg att jag var högkänslig var en slump. Jag hade anmält mig till en MasterMindkurs med Ihrén Abrahamsson för att jag ville få lite hjälp med att utveckla mig själv och mitt företagande.

På Ihréns hemsida såg jag också att hon både arbetade med sensitiva, och själv var en sensitiv person. Nyfiken som jag är började jag leta information om högkänslighet. Även om jag kunde känna igen mig i mycket av det jag läste så gav min första kontakt med högkänsligheten en ganska dyster bild av personlighetsdraget. Det handlade mycket om hur svårt det att vara känslig, och om alla saker man inte kunde göra på grund av sin känslighet. Man kan säga att jag kände igen många av egenskaperna men att jag inte hade betraktat dem som fullt så problematiska.

Jag identifierade mig inte med att vara högkänslig men jag har alltid varit intresserad av personlig utveckling och kände att det inom högkänsligheten fanns bitar som kunde hjälpa mig att förstå mig själv. Det var först när jag hade gjort Elaine Arons HSP-test där jag svarade ja på nästan alla frågor som jag öppnade mig för möjligheten att jag kanske själv var en sensitiv person.

Jag ville hitta ett positivt fokus på högkänsligheten och eftersom Ihréns MasterMindkurs hade ett stort fokus på det positiva så bestämde jag mig för att läsa hennes bok ”Högkänslig – 27 anledningar att älska det”. Äntligen fick jag höra om fördelarna med att vara högkänslig! Här fanns ett fokus på de möjligheter som högkänsligheten öppnar upp, och en tanke om att acceptera sig själv som man är istället för att försöka passa in i samhällets bild av hur vi ska vara. Just det här med att acceptera sig själv och tillåta sig att vara lite annorlunda har alltid varit viktigt för mig, och såhär i efterhand tror jag att det är en anledning till att jag inte har upplevt sensitiviteten som så problematisk.

Boken gjorde mig riktigt intresserad av högkänslighet så sedan dess försöker jag lära mig så mycket jag kan om högkänslighet. Att ta del av andra sensitiva personers tankar och erfarenheter har gett mig många insikter och en mycket bättre förståelse för hur jag själv fungerar. Sådant som jag tidigare bara känt och upplevt kan nu också förklaras, och jag har fått metoder för att hantera sådant som jag tidigare inte kunde. Jag hade som sagt inte upplevt min sensitivitet som ett stort problem men jag hade inte heller insett hur mycket den påverkade mig. Framförallt hade jag inte insett hur stor kontroll jag har över hur den påverkar mig. Med alla nya insikter och kunskaper känner jag att jag går mer och mer från att kontrolleras av sensitiviteten till att kontrollera och använda den för att jobba vidare med min personliga utveckling och mot mina mål här i livet.

Vi högkänsliga bär på en enorm potential. Så länge vi är okunniga om oss själva och om hur vi fungerar bär vi på en börda. Men med kunskap och självkännedom förvandlas bördan till ett verktyg som ger oss oanade möjligheter.”

För mer information om Anders gå till: http://www.hogkanslig.info

Det här inlägget postades i Artiklar, Budskap, Detektiv, Erkännande, Flöde, Framgång, Glädjen, Information. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Artikel skriven av Anders Honkamaa

  1. Ping: Att synas - Högkänslig

Kommentar

