Ny artikel av Anders Honkamaa

14.00

blomman

Hur insikten att jag är högkänslig    har förändrat mig

Hur har det påverkat mig att förstå att jag är högkänslig? På vilket sätt har det förändrat mitt liv? Med bara fyra månader sedan jag kom i kontakt med begreppet högkänslighet är det kanske lite tidigt att svara på den. Samtidigt känner jag att det är ett bra tillfälle att fånga mina första intryck kring upptäckten av att vara högkänslig.

Till att börja med har det gett mig ett ord för vad jag upplever. Ordet gör att jag kan söka information, jag kan hitta böcker och intervjuer. Jag kan hitta artiklar och bloggar av andra som upplever något liknande.

Och jag har sökt information. Jag har läst och jag har lyssnat och det har gett mig mycket.

Jag har en bättre förståelse för att jag faktiskt påverkas av människor omkring mig och de miljöer jag befinner mig i. Men framförallt har jag förstått att känsligheten är något man kan vara medveten om så att jag vet när och hur jag påverkas. Jag har också lärt mig att skilja på det som är mina känslor och det som kommer utifrån, så när jag inte vill ta in allting fokuserar jag bara inåt på det som är jag och mina känslor.

Det här har lett till att jag är betydligt säkrare på vad jag vill och känner. Från att tidigare ha sett allting ut 10 olika synvinklar så har jag nu lättare att se saker från min synvinkel och ta in 9 andra utan att låta dem ta över det som är min syn.

Jag har förstått att vi alla är ansvariga för våra egna liv och känslor. Jag har alltid varit, och kommer alltid att vara den som gärna hjälper andra. Men nu förstår jag att det är skillnad på att hjälpa andra, och på att försöka ta ansvar för att alla omkring en ska må bra.

Det här gör att jag har mer energi både till mig själv och andra. Jag har ett bättre fokus på det som är viktigt för mig och kan på ett bättre sätt jobba med att uppnå mina egna mål och drömmar.

Att förstå att jag är högkänslig har hjälpt mig mycket, och ändå inser jag att jag bara har börjat förstå och använda min känslighet. Det är nästan det bästa av allt, känslan av att det finns så mycket kvar att lära, att det här bara är början på en fantastisk resa mot att förstå och förverkliga mig själv.

 Läs mer om Anders och vad han jobbar med på: http://www.hogkanslig.info/

Det här inlägget postades i Ansvar, Artiklar, Högkänslig, Information, Inspiration, Intuition. Bokmärk permalänken.

Kommentar

