Om öppenhet…..

HIghway1Jag möter ofta männniskor som säger att de är öppna. Öppna för att lyssna på andra och framförallt öppna för andra människors sätt att leva.

Jag har själv haft en idé om att jag är en väldigt öppen person under en lång tid i mitt liv. Som om ingenting kunde chockera mig längre.

En dag slog det mig att jag var ganska trött på att trampa på samma ställe. Det kändes som att jag inte kom någon vart och som att alla vägar jag prövade kändes som stora hinder. Hur kunde en öppen själ som mig INTE hitta de nya möjligheterna och vägarna dit jag egentligen ville vid den här tidpunkten?

Det slog mig inte långt senare att jag inte var så öppen som jag trodde och inom vissa områden i mitt liv var jag helt enkelt stängd. Omtumlad och fascinerad över hur jag lyckats övertala mig själv till att vara så öppen fick jag vackert ta ett steg tillbaka och börja omvärdera hur jag såg mig själv och vad jag egentligen var.

Det här är inte något ovanligt. Jag möter också ofta människor som då och då tar sig i kragen och bestämmer sig för att omvärdera eller kanske jag ska kalla det ”uppgradera” sättet de ser på sig själva.

Att omvärdera oss själva är att stanna upp och inse att en gammal tanke, ett djupt mönster som grävt sig ned i marken som älven också gör inte längre är vägen att gå. Det är egentligen då vi är öppna och det är då vi öppnar dörren till en större sanning om vem vi verkligen är och vad vi är kapabla att skapa i våra liv.

Idag tar jag mig tiden lite nu och då och frågar mig själv hur öppen jag egentligen är. Jag förvånas inte längre över hur ofta de här mönstrena dyker upp – mönstren som säger något helt annat än jag medvetet tror på. OCH jag är glad att jag lärt mig att göra jobbet.

  • Fråga dig själv hur öppen du är.
  • Fråga dig själv vad du har för gamla mönster som du kan uppdatera för att kunna se helt nya möjligheter.

Din öppenhet för förändring idag – skapar dina möjligheter imorgon.

Det här inlägget postades i Öppenhet, övertygelse, Förändring. Bokmärk permalänken.

Kommentar

